Wat zijn de voordelen van wandeltochten?


Wandelen: sommige mensen houden ervan, terwijl anderen het maar niks vinden. De mensen die niet van wandelen houden, denken vaak dat wandelen altijd saai is. Dit is echter een misvatting. Wanneer we het over wandelen hebben, gaat het niet altijd maar om lopen door een rustige omgeving. Ook in het centrum van een drukke stad kun jij bijvoorbeeld prima een wandeltocht maken. Zo kun jij wandelen bijvoorbeeld uitstekend combineren met een dagje weg naar Amsterdam. In deze stad is het zelfs mogelijk om een groot aantal wandeltochten te volgen. Ben jij al vaker in deze stad geweest? Kies dan eens voor wandelen in plaats van bijvoorbeeld een fiets huren in Amsterdam. Wat nou precies de voordelen zijn van een wandeltocht in een stad? Wij lichten het in deze tekst toe.

Een andere manier om de stad te verkennen

In de meeste grote steden in Nederland wordt wel een wandeltocht aangeboden, zo ook in Amsterdam. Dit is een hele andere manier om de stad te verkennen dan per fiets of met een boot. Hoe dit komt? Doordat er vaak een gids meegaat met deze wandeltochten. Hij kan jou alles vertellen over de stad. Ook brengt hij jou op plekjes waar je anders nooit zou zijn geweest. Met zo’n wandeltocht leer jij dus ineens een heel andere kant van de stad kennen. En dat is natuurlijk een stuk leuker dan wanneer jij zelf telkens maar wat rond slentert door een stad. Je ziet dan immers telkens hetzelfde en dan is de lol er snel vanaf.

Je bent lekker actief bezig

Een ander groot voordeel van een wandeltocht in een grote stad is dat jij actief bezig bent. Bij de meeste mensen heeft dit echter niet de voorkeur. Zij stappen liever in de tram, metro of bus om zich te verplaatsen door een grote stad. Dit is natuurlijk makkelijk, aangezien het aanbod hiervan in de meeste steden behoorlijk groot is. Jij kunt je hierdoor snel verplaatsen van punt A naar punt B. Wanneer jij je door de stad verplaatst middels een wandeltocht, ben jij natuurlijk een stuk gezonder bezig. Jij laat jouw benen in dat geval namelijk het werk doen. Hierdoor kun jij ’s avonds ongetwijfeld moe maar voldaan terugkijken op een geslaagd dagje weg.

map

 

Goed voor je lichaam

Doordat je met wandelen actief bezig bent, heeft dit ook een positief effect op jouw lichaam. Zo is wandelen bijvoorbeeld goed om jouw gewicht op peil te houden. Zeker wanneer jij regelmatig door een stad wandelt, zie je snel genoeg dat jij goed in ‘vorm’ blijft. Daarnaast zorgt wandelen ervoor dat jouw botten en spieren stevig en soepel blijven. Door veelvuldig te bewegen, blijft jouw kraakbeen namelijk dikker. Hierdoor krijg je minder snel last van gewrichten. Verder verkleint wandelen ook nog eens de kans op een aantal ziektes en aandoeningen. Wanneer u regelmatig de schoenen aantrekt voor een wandeltocht, verlaagt u bijvoorbeeld het risico op diabetes. Dit geldt ook voor hart- en vaatziekten. Als laatste maar zeker niet het minst belangrijk: wandelen verkleint de kans op kanker. Althans, dat wordt beweerd. Zo zou minimaal een uur wandelen per dag de overlevingskans van mensen met darmkanker vergroten. Ook wordt vaak gezegd dat de kans op borst-, darm- en baarmoeder aanzienlijk kleiner is door veelvuldig te wandelen.

Meer:

  • Geen gerelateerde berichten